Over mij
21 februari 2009
Van harte welkom in mijn creatieve wereld!
Toen ik enkele jaren geleden de eerste stappen had gezet "in de klei" wilde ik daarin steeds meer ontdekken. Dat leidde ertoe dat ik de opleiding keramiek ging volgen aan de Academie voor Schone Kunsten in Arendonk. Tijdens mijn ‘ontdekkingsreis’ met klei kwam ik er achter, dat ik graag werk met uitersten in materiaal: robuuste klei en wit, flinterdun, transparant porselein. Deze materialen vormen steeds weer de uitgangspunten voor mijn vormen. Bij porselein laat ik het materiaal graag de eigen kleur behouden, de klei bewerk ik soms met pigmenten, oxides en slib, een enkele keer gebruik ik glazuur.
Aardewerk
Grove klei gebruik ik vooral om grote vormen te maken, die soberheid uitstralen en die gerelateerd zijn aan aarde of water. Ik vind het belangrijk dat materiaal en vorm een eenheid vormen; kleur kàn daarbij een rol spelen, maar is meestal ondersteunend; door bijvoorbeeld opruwen van het oppervlak met verschillende materialen probeer ik soms de textuur te versterken.
Porselein
Werken met porselein ervaar ik als een ultieme uitdaging; het gedraagt zich bij de verwerking heel eigenzinnig en heeft tijdens het stoken altijd weer de neiging te vervormen. Misschien is het juist die eigenzinnigheid die mij zó boeit, dat ik er steeds weer mee aan de slag wil. Door gebruikmaking van reliëf in het porselein probeer ik te spelen met de lichtdoorlatendheid ervan. Om het transparante van porselein goed tot zijn recht te laten komen maak ik onder meer lichtobjectjes in een eenvoudige vorm.
Vilt & Textiel
Een andere uitdaging is vilten. Het maken van een prachtige zachte stof, die onder je handen ontstaat wanneer je de vacht van een schaap ‘masseert’ met warm water en zeep, is voor mij een min of meer meditatieve handeling. Toen ik me die techniek had eigen gemaakt, begon de uitdaging om ‘eigen karakter’ aan de stof mee te geven door toevoeging van andere materialen, zoals bijvoorbeeld zijde en, weer wat later, kleine porseleinen elementjes. Ook bij het vilten ontstond steeds meer de behoefte om zo transparant mogelijk te werken en, net zoals bij het porselein, te werken in wit en aardetinten met zo nu en dan een kleine extra kleurtoevoeging; en textuur speelt ook hier een belangrijke rol!
Cursussen/masterclasses, die ik heb gevolgd:
Kenmerken en mogelijkheden van papierklei en papierporselein door Thérèse Lebrun | 2010 |
Sculpturaal werken vanuit beweging en textuur door Anne Bulliot | 2009 |
Porselein combineren met zilver door Katja van Breedam | 2009 |
Werken met gietmallen en beenderporselein door Sasha Wardell | 2008 |
Werken met papierklei en metaal door Marleen Vansteenvoort | 2007 |
Werken met ingekleurd porselein door Henk Wolvers | 2006 |