Over mij

De vertaalslag van ‘indrukken opdoen‘ naar ‘uitdrukking geven aan‘ liep in mijn leven altijd al via materialen als potlood, verf, papier; de laatste jaren echter heel expliciet via klei en met name porselein.

De opleiding aan de Academie voor Schone Kunsten in Arendonk was voor mij aanleiding om veel te experimenteren met verschillende soorten klei; en zo ontdekte ik dat ik mijn emoties het beste kan vertalen in porselein, frêle en, indien hoog gestookt, transparant. Voor mij is dat een manier van poëzie maken.

Tijdens deze ‘ontdekkingsreis’ kwam ik in aanraking met de techniek van het vilten. Schapenwol op een dusdanige manier verwerken met bijvoorbeeld zijde, moerbei- bast, zijdecocons en andere natuurlijke materialen, dat daaruit een nieuwe, en bij voorkeur transparante stof ontstaat, is voor mij de andere weg van realiteit naar poëzie.

Inspiratie

Uitersten hebben altijd een grote aantrekkingskracht op mij uitgeoefend. De prachtige organische vormen in de natuur zijn mijn belangrijkste inspiratiebron; deze kunnen heel stoer of juist heel fragiel zijn, soms ook met een heel mooi reliëf. Maar soms wordt ik ook getroffen door de sereniteit van eenvoudige, strakke vormen in bijvoorbeeld de Japanse vouwkunst.

Opleidingen keramiek

  • Academie voor Schone Kunsten, Arendonk
  • Werken met ingekleurd porselein, Henk Wolvers
  • Werken met papierklei en metaal, Marleen Vansteenvoort
  • Werken met gietmallen en beenderporselein, Sasha Wardell
  • Porselein combineren met zilver, Katja van Breedam
  • Sculpturaal werken vanuit beweging en textuur, Anne Bulliot
  • Kenmerken en mogelijkheden van papierklei en papierporselein, Thérèse Lebrun

Opleidingen vilten

  • Basiscursus Vilten, Els Bekker
  • Vilten op zijde en andere stoffen, autodidact
  • Ruimtelijk vilten, Annemie Koenen
  • Van Japans papier tot vilt, Inge Evers
  • Masterclasses Vilten met natuurlijke schapenwol, Beatrice Waanders